Uw doelgroep segmenteren is de sleutel tot succes!

Doelgroepen segmenteren
Wilt u zich verdiepen in de e-mailmarketing? Dat is een verstandige beslissing! Het zal uw bedrijf een ongeziene commerciële boost geven. Lees hier verder over de voordelen van e-mailmarketing. Vooraleer u uw e-mailcampagne op poten zet, is het belangrijk om te bepalen welke doelgroep u precies wenst te bereiken. Na het bepalen van uw doelgroep kan u nog een stap verder gaan en uw doelgroep segmenteren. Uw doelgroep verder onderverdelen is het geheim van een succesvolle marketingcampagne.

1. Doelgroep bepalen

Er geldt een belangrijke regel bij het bepalen van uw doelgroep: hoe groter uw doelgroep, hoe moeilijker het wordt om deze doelgroep te bereiken. Het is belangrijk om u te onderscheiden van uw concurrenten door een specialist te worden in uw vakgebied, ook naar het bepalen van uw doelgroep toe.

Voorbeeld:

Wanneer u een schilder bent, zorg er dan voor dan u niet de zoveelste schilder in uw regio bent, zonder specialisaties. Denk na over welke schilderwerken u het liefste uitvoert of welke technieken u het beste onder de knie heeft. U kan zich bijvoorbeeld specialiseren in het creëren van originele babykamers of het renoveren van oude woningen. Zorg ervoor dat u een duidelijke deelmarkt kiest. Het is een kunst om met uw communicatie naar uw doelgroep hen het gevoel te geven: “Ja! Deze schilder is precies wat wij nodig hebben!”.

2. Doelgroep segmenteren

Doelgroepsegmentatie is het verder onderverdelen van uw doelgroep(en). U kan zo diep segmenteren als u zelf nodig vindt. Niet elk bedrijf zal dezelfde criteria toepasssen. U zal bovendien na enige tijd marketingervaring opdoen en merken welke personen gemakkelijker reageren op uw verzonden e-mails. In functie van uw bevindingen kan u ervoor kiezen om uw doelgroep verder te segmenteren.

Enkele punten die een rol kunnen spelen zijn:

  • geslacht
  • leeftijd
  • inkomen
  • wel of geen kinderen
  • opleidingsniveau
  • woonplaats
  • hobby

3. Het nut van doelgroepsegmentatie

Het segmenteren van uw doelgroep kan ervoor zorgen dat de boodschap die u wenst te communiceren nog beter overkomt bij uw klanten. Bepaalde personen reageren immers sneller op een bepaalde manier van communiceren. Uw klanten kiezen namelijk voor uw dienst of product om verschillende redenen.

Voorbeeld:

Nemen we terug het voorbeeld van de schilder die zijn doelgroep heeft bepaald. Hij kan er nu voor kiezen om zijn doelgroep verder te segmenteren voor zijn twee specialisaties: de ‘babykamers’ en ‘oude woningen renoveren’. Hij zal zijn communicatie naar zijn (potentiële) klanten toe verschillend aanpakken naargelang hun kenmerkende eigenschappen. Een koppel dat hun eerste kindje verwacht of een gepensioneerde man die zijn woning wenst te renoveren vereisen een andere commerciële aanpak.

4. Aan de slag

U kan meteen starten met het bepalen en segmenteren van uw doelgroep(en), maar wees niet ontmoedigd wanneer uw marketingaanpak niet meteen van een leien dakje loopt. E-mailmarketing is immers specialistenwerk. Zelfs na jaren puzzelen blijven marketeers wijzigingen aanbrengen in hun segmentatie of commerciële aanpak.

Wilt u graag een duwtje in de rug? Dat is zeer eenvoudig te realiseren! U kan snel en gemakkelijk adressenbestanden van uw gekozen doelgroep aankopen of huren, zodat uw communicatie meteen wordt geoptimaliseerd. Er zijn duizenden lijsten beschikbaar. Een professionele leverancier van databases kan u bovendien advies geven en uw adressenbestanden updaten wanneer u dat wenst. Laat uw e-mailcampagne meteen knallen met een database van e-mailadressen!

Op zoek naar de geschikte database leverancier

VERGELIJK GRATIS EN VRIJBLIJVEND OFFERTES

Een digitale nieuwsbrief is het ultieme medium om uw product of dienst te promoten op een originele en professionele manier. Een knap opgestelde nieuwsbrief met opvallende stuntacties, interessante linken naar uw bedrijfswebsite of foto’s van uw evenementen doet altijd zijn werk: doeltreffend communiceren met uw (potentiële) klanten. Maar uw digitale reclame mag nog zo spectaculair…

Verder lezen