E-mailadressen verzamelen met 10 praktische tips!

e-mail adressen verzamelen
Een digitale nieuwsbrief is het ultieme medium om uw product of dienst te promoten op een originele en professionele manier. Een knap opgestelde nieuwsbrief met opvallende stuntacties, interessante linken naar uw bedrijfswebsite of foto’s van uw evenementen doet altijd zijn werk: doeltreffend communiceren met uw (potentiële) klanten.

Maar uw digitale reclame mag nog zo spectaculair zijn, het effect van uw e-mailcampagne laat op zich wachten als uw nieuwsbrief niet wordt gelezen door de juiste personen. Daarom is het belangrijk om altijd, gelijk waar of hoe, te denken: hoe kan ik e-mailadressen verzamelen?

Goed nieuws! Wij geven u 10 praktische tips om meteen aan de slag te gaan. We raden u aan om vooraf deze info te bekijken, want als u gebruik maakt van persoonsgegevens, moet u wel de privacywetgeving volgen.

E-mailadressen verzamelen: 10 tips

Het is één van de meest gestelde vragen in de wereld van de e-mailmarketing: hoe verkrijg ik het e-mailadres van mijn klanten? We zetten voor u deze handige tips op een rijtje, die u gemakkelijk kan uitvoeren of die u aan het denken kunnen zetten. Creativiteit is immers het geheime ingrediënt van een geslaagde marketingstragetie.

Tip 1: Promoot uw nieuwsbrief op uw website

Geef de bezoekers van uw website de kans om zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief. Maak het aanbod aantrekkelijk met een foto of een eenvoudige link. Overdrijf niet door op elke pagina een inschrijvingsformulier te plaatsen, maar kies voor strategische plekjes, zoals bij een pagina met kortingen of praktische tips. Op deze manier spreekt het klanten aan om hierover op de hoogte te blijven.

Tip 2: Stel een beknopt inschrijvingsformulier op

Veel bedrijven maken de fout door hun potentiële klanten meteen te veel vragen te stellen. Voor een nieuwsbrief heeft u slechts één ding nodig: hun e-mailadres. Andere data zoals adresgegevens, gsm nummer,… kan u later nog bemachtigen. Klanten zullen bovendien gemakkelijker deze info aan u toevertrouwen wanneer ze uw bedrijf reeds kennen.

Tip 3: Maak indruk met uw vorige nieuwsbrieven 

Laat bezoekers zien dat ze er baat bij hebben om zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief. Maak het mogelijk om uw vorige nieuwsbrieven na te lezen in een handig archief. Leg ook de nadruk op voordelen of kortingen die u geregeld meestuurt met uw nieuwsbrief.

Tip 4: ‘Gratis’ heeft altijd succes

Een gratis staaltje, een winkelbon van 10 euro, een korting van 5%, een gratis doe-het-zelf gids,… Iets gratis aanbieden werkt altijd! Bezorg bezoekers van uw website een leuke beloning wanneer ze zich inschrijven voor uw nieuwsbrief. In ruil heeft u alweer een e-mailadres.

Tip 5: Netwerken

Had u tijdens een beurs een aangenaam gesprek met een potentiële klant? Liep u onlangs een oude bekende in uw branche tegen het lijf? Maak er een gezonde gewoonte van: vraag altijd naar hun contactgegevens.

Tip 6: Houd contact met online shoppers

Wanneer iemand een bestelling uitvoerde via internet of u contacteerde voor meer informatie, geef hen dan de mogelijkheid om hun e-mailadres achter te laten, zodat u hen uw nieuwsbrieven kunt zenden.

Tip 7: Digitale mond aan mond reclame

Geef de bezoekers van uw website de mogelijkheid om geïnteresseerde vrienden te informeren over uw bedrijf.

Tip 8: Consequent vragen naar e-mailadres

Maak er een gewoonte van: bij elk contactmoment met een klant vraagt u altijd naar zijn/haar contactgegvens (het e-mailadres). Wanneer ze een vraag stellen, bij verkoop, na verkoop, bij klachten, bij technische vragen,… Op elk niveau van uw bedrijf en voor elke werknemer moet dit vanzelfsprekend worden.

Tip 9: Neem inschrijfformulieren mee

Gaat u naar een beurs of een seminar of volgt u een opleiding in uw branche, zorg er dan voor dat u inschrijfformulieren meeneemt. Leg enkele formuliertjes op een zichtbare plek indien mogelijk, maar spreek vooral zoveel mogelijk mensen aan en vraag hen naar hun e-mailadres om in contact te blijven.

Tip 10: Overal mogelijkheid bieden 

De inschrijvingsformulieren voor uw nieuwsbrief moeten opvallen en overal aanwezig zijn, bijvoorbeeld in al uw winkels of toonzalen. Leg ze op een opvallende plek bij het buitenstappen. Indien u ook online verkoopt, geef dan met elke bestelling een inschrijfdocument mee.

Zo. U kan meteen aan de slag! E-mailadressen verzamelen moet een gewoonte worden, een dagelijkse bezigheid zonder bij stil te staan. Zo kan u stap voor stap uw lijst van potentiële klanten aanvullen, zodat uw nieuwsbrief door een steeds grotere groep van geïnteresseerde kopers wordt gelezen. Succes!

Heeft u geen tijd om e-mailadressen van potentiële klanten te verzamelen? Geen nood: u kan ook e-mailadressen kopen. Heel eenvoudig! Reeds duizenden bedrijven gingen u voor. Wenst u hierover meer informatie?

Klik hier om vrijblijvend offertes te ontvangen van database leveranciers

Uw doelgroep segmenteren is de sleutel tot succes! Wilt u zich verdiepen in de e-mailmarketing? Dat is een verstandige beslissing! Het zal uw bedrijf een ongeziene commerciële boost geven. Lees hier verder over de voordelen van e-mailmarketing. Vooraleer u uw e-mailcampagne op poten zet, is het belangrijk om te bepalen welke doelgroep u precies wenst…

Verder lezen